22.7. 2013

AdWords a Sklik dnes prochází velkou změnou

AdWords a Sklik dnes prochází velkou změnou

Noc z 22. na 23. 7. se zapíše do historie PPC reklam jako "noc, kdy se vše změnilo".

Google již od února umožňuje vytvářet rozšířené kampaně, které se starými nejsou úplně kompatibilní.

Seznam teprve před několika týdny oznámil změnu, která se bude týkat přidání některých funkcí a redesignu prostředí Sklik. Každopádně obě tyto změny se projeví právě v ono úterní ráno - 23. července. 

Rozšířené kampaně Google AdWords

Ať se nám to líbí, nebo ne, staré jednoduché kampaně zaniknou. Nehledě na to, jaký měly "staré" kampaně výkon, budeme s novými rozšířenými kampaněmi dostávat trochu jiné výsledky než doposud.

Již si nemůžeme vybrat, jestli cílit na všechna zařízení, nebo jen na desktopy. U vytváření reklam je nyní preference pro mobilní telefony. Pokud jsou pro nás mobilní uživatelé nezajímaví, musíme ručně nastavit úpravu ceny pro mobilní zařízení o -100%.

U tabletových uživatelů tuto možnost nemáme (!), jelikož nově se Google na tato dvě zařízení dívá jako na podobnou skupinu uživatelů, kterou je zbytečné rozdělovat. Z mého pohledu to tak určitě nefunguje, tyto dvě skupiny uživatelů nemají stejnou výkonnost, a Google se s tímto krokem o rok až dva unáhlil. 

Rozšířené kampaně se můžou pochlubit novými funkcemi, jako jsou Sitelinky - vytváření odkazů na podstránky, jejichž zobrazení můžeme plánovat v čase, což se může hodit. Další velmi podstatná novinka je sdílení reklam napříč sestavami a kampaněmi.

Od února, kdy Google uvedl rozšířené kampaně, postupně zavádí i další novinky

  • PLA (Product Listing Ads) 
    Jsou reklamy produktů z Google Nákupů přímo ve výsledcích vyhledávání.
    Stejně, jako se v Googlu na některé dotazy zobrazují náhledy výsledků z obrázků a náhledy videí pro tento dotaz, dostaneme nyní v hlavní či postranní části několik výsledků z Google Nákupů. 

    Pořadí se určuje dle nabízené ceny za proklik, která se řídí přes klasické rozhraní v AdWords.
  • Keyword Planner Tool (Plánovač klíčových slov)
    Nástroj, který slučuje, rozšiřuje a postupně nahrazuje funkce klasického Návrhu klíčových slov.
    Tento nástroj plní hlavní tři funkce:
    • Návrh klíčových slov a sestav.
    • Nahrání vlastního seznamu klíčových slov a získání odhadu jejich výkonu.
    • Kombinování seznamů slov a vytváření odhadů.

Sklik mění kabát a přidává důležité funkce

Není třeba říkat, že už bylo vážně načase. Nemoderním prostředím a chybějícími funkcemi byl pro mě Sklik systém, se kterým jsem se chtěl do styku dostat co nejméně, a úpravy inzerátů jsem raději řešil importem z Google AdWords Editoru. 

Seznam nám již nějaký pátek umožňuje testovat nové rozhraní na url: https://beta.sklik.czS blížícím se přechodem nám v klasickém rozhraní přibyl i červený odkaz Přepnout na nový Sklik.


Nové rozhraní se vyznačuje prostorným a vzdušným designem usnadňující práci návštěvníkům z chytrých telefonů a tabletů. 

Za co Sklik opravdu chválím, je přístup k vizualizaci dat - ano, dočkáme se i grafů :) Grafy jsou velmi přehledné, je možné zapnout více metrik najednou, práce s grafem je rychlá a dostatečně přehledná. Pod grafem vlevo můžeme přepínat na mezi denním, týdenním a měsíčním zobrazením a vpravo zobrazit data zvlášť z vyhledávací sítěobsahové sítě či všechno najednou.

K novému kabátu přibyly i některé další užitečné funkce. K nejpodstatnějším bych zařadil přehled vyhledávacích dotazů, neboli všech vyhledávacích dotazů a spojení, na které se naše reklama uživatelům zobrazila. U seznamu (zatím) vyhledávací dotazy nepodléhají žádné cenzuře, zaokrouhlení, ani vynechání dat z důvodu zabezpečených přístupů jako u strýčka Google, takže zobrazíme opravdu úplně všechna slovní spojení.

Ke kvalitně zpracovanému prostředí a novým přehledům důležitých dat přibylo ještě upozornění k nízké kvalitě (relevanci) klíčového slova. Je vidět, že Seznam se na poli vyhledávání nechce vzdát tak snadno, a tímto krokem určitě přiláká další inzerenty. Teď ještě zapracovat na kvalitě organického vyhledávání.

Autor: Honza Vlasák