6.12. 2013

Chcete si udržet dosah stránek na Facebooku? Plaťte!

Chcete si udržet dosah stránek na Facebooku? Plaťte!

Facebook na Mikuláše nezapomněl ani na své věrné marketéry a nachystal jim milý dáreček v podobě informace, že organický dosah facebookových stránek bude v nejbližší době klesat. A po nejbližší době? Bude klesat ještě víc. Ale nic se nebojte, Facebook rovnou nabízí také řešení – stačí si připlatit za reklamu a hned bude zase veseleji!

Proč se dosah stránek snižuje?

Podle vyjádření na Facebook for business jde především o kvalitu obsahu a spokojenost uživatelů s náplní news feedu. Protože počet uživatelů největší sociální sítě stále stoupá a současně stoupá i množství příspěvků, které sdílí, o místo v newsfeedu se vedou líté boje, v nichž stránky konkurují přátelům jen stěží. Denně Facebook musí vytřídit přibližně 1 500 příspěvků a zredukovat je na 300 nejdůležitějších, které vám ukáže – a množství těch vyškrtnutých do budoucna stále poroste.

Organický dosah a reklama

Co je dobré pro uživatele, to je dobré pro obchodníky,“ tvrdí zástupci Facebooku a marketérům doporučují, aby publikovali zajímavé příspěvky, na které budou fanoušci hodně reagovat. A současně investovali více do reklamy, která jim umožní oslovit nejen více stávajících fanoušků, než kolik příspěvek vidí organicky, ale také nové uživatele. V souvislosti s touto dobrou radou se samozřejmě rozjíždí debaty, nakolik to Facebook dělá z čistého altruismu a péče o uživatelské blaho, a nakolik potřebuje zvednout tržby za reklamu – ale ať už je to jak chce, stejně nám nezbývá nic jiného, než se se situací smířit a vypořádat, co nejlépe to jde.

Jak se dostat do news feedu?

Jaké příspěvky mají šanci na vysoký organický dosah? Zopakujme si ty nejdůležitější faktory, podle kterých algoritmus news feedu vybírá:

  • Množství interakcí – Uživateli se budou více zobrazovat příspěvky těch uživatelů a stránek, s kterými se do interakcí pouští častěji.
  • Odezva příspěvku – Čím je příspěvek úspěšnější, tím více dalších lidí osloví. Měřítkem jsou samozřejmě lajky, komentáře a sdílení, naopak uškodí vám skrývání či nahlášení postu. V potaz jsou brány nejen obecně reakce všech uživatelů, ale zejména reakce přátel konkrétního uživatele.
  • Typ příspěvku – Každý typ příspěvku má pro algoritmus jinou váhu a zobrazuje ho s různou ochotou. A aby to nebylo málo, musíte se trefit do oblíbenců nejen Facebooku, ale hlavně vlastních fanoušků – typ příspěvku, na který častěji kladně reagují, se jim následně bude zobrazovat více než ostatní typy.


  • Čas – Ačkoliv příspěvky rychle stárnou, a je proto vždycky vhodné vědět, kdy bývají zrovna vaši fanoušci online a nejlépe je zastihnete, důležitost načasování postupně slábne. Od letošního srpna pak Facebook starší příspěvky s velkým počtem komentářů a lajků postrkuje v newsfeedu nahoru, aby neušly ani těm, kterým by čistě podle času už dávno zmizely z dohledu.

Co z toho  plyne pro marketéry?

Vlastně to, co by mělo být automatické – dávejte na stránky zajímavé věci. Nenuďte fanoušky, neopakujte se, postujte jen tehdy, pokud máte opravdu co říct, a nežeňte se za prázdnými „to se mi líbí“ od mrtvých duší. Prostě sázejte na kvalitu. A pochopitelně – přikrmte rozpočet o další peníze na reklamu

Autor: Adela Kalouskova