4.2. 2014

Facebook slaví 10. narozeniny

Facebook slaví 10. narozeniny

Facebook dnes slaví první dvouciferné kulatiny, a tak se všude kolem rekapituluje, bilancuje, předvídá budoucnost a zpovídá Zuckerberg. Co  stojí za zmínku?

10 let Facebooku v infografikách

Infografik se při této příležitosti vynořilo velké množství a za prohlédnutí stojí minimálně zajímavé shrnutí toho nejdůležitějšího od CNN či podrobnější historie Facebooku od kanadských DPFOC.

Mobilní zařízení nejvyšší prioritou

Už od roku 2012 se Facebook ve velkém vrhnul na mobilní zařízení a vyhlásil je nejvyšší priritou. Dokonce tak velkou, že Zuckerberg údajně okamžitě rozpouštěl všechny meetingy, na kterých řečník ve své prezentaci zmínil dřív počítače než telefony.

Strategie se ovšem vyplatila a v posledním kvartálu loňského roku příjmy z mobilů a tabletů poprvé převýšily příjmy z klasických počítačů. Nejúspěšnější mobilní aplikací je zatím Facebook Messenger, který je dvanáctou nejstahovanější aplikací (mezi aplikacemi zdarma) na App Store, a předstihl tak i vlastní Facebook.

Více anonymity

Tento krok vás pravděpodobně překvapí – Facebook, který zakazuje účty na falešnou identitu a velmi rád sbírá osobní data, hodlá do budoucna v tomto ohledu polevit. Do jeho nových aplikací se už budete moci přihlásit anonymně a možná tento trend zajde ještě dál.

“I definitely think we’re at the point where we don’t need to keep on only doing real identity things,” Zuckerberg says. “If you’re always under the pressure of real identity, I think that is somewhat of a burden.” 1

Jak se zdá, i ve Facebooku si totiž všimli, že ne každý chce být úplně pod vším, co na internetu dělá, podepsaný. Zvlášť, pokud to uvidí nejen kamarádi, ale také rodiče, učitelné nebo třeba šéf. A tak obliba sítí a aplikací, které umožňují anonymní účty, stále stoupá…

Vše, co jste chtěli vědět o Zuckerbergovi…

…nebo možná ani ne.

  • Mark Elliot Zuckerberg letos v květnu oslaví 30. narozeniny
  • V současnosti vlastní majetek v hodnotě 3,2 miliardy dolarů a mluví se o něm jako o nejbohatším Američanovi ve věku 29 let.
  • V roce 2012 se oženil se studentkou medicíny Priscillou Chan (pro obzvláště zvídavé můžeme přihodit ještě nepostradatelnou informaci, že se potkali před deseti lety na studentské párty, a to ve frontě na záchodky)
  • Rád si dává roční výzvy – například v roce 2010 to bylo naučit se čínsky a o rok později jíst jen zvířata, která sám zabije. Nevíme, jak to šlo (a raději jsme dál nepátrali), zato víme, že letos už se raději omezil na každodenní psaní děkovných vzkazů.
  • Je to velký altruista, přispívá na charitu a i ten Facebook založil vlastně proto, aby udělal svět lepším.

Plány do budoucna

Do dalších let chtějí ve Facebooku zapracovat především na intuitivnosti a použitelnosti a také na pár zajímavých funkcích. Velkou ambicí je třeba taková, která by odpovídala na časté dotazy uživatelů ohledně běžných denních starostí – například kde v okolí nají dobré lékaře, restaurace nebo zábavu.

Do této oblasti se FB pustil již loňskou funkcí Graph Search, která umožňuje pokládat otázky jako „Kdo z mých přátel v Praze má rád čínu a Doctora Who“, nicméně ta zatím příliš neoslnila – dost často nefunguje a navíc vám nebude moc platná v případě, že vaši přátelé puntičkářsky nevyplňují všechny svoje zájmy a osobní údaje. Do budoucna by se mělo více pracovat s aktuální polohou uživatele a informacemi, které o dané lokalitě poskytli ostatní uživatelé.

Dalším velkým plánem je pak velké rozšiřování Facebooku i tam, kde zatím internet moc nefrčí. První kroky spočívají v maximálním zjednodušení služeb (a to nejen FB) tak, aby se k nim mohli uživatelé připojit i pomocí nepříliš vyvinutých technologií a levných telefonů. A právě s tím má přijít žádoucí proměna – Facebook odhaduje, že přiláká uživatele zaostalejších zemí k pořízení mobilního telefonu, čímž se zvedne zájem o mobilní služby, a tedy i motivace pro operátory, kteří následně začnou vylepšovat bezdrátové sítě.

A s nimi pak přijde i internetové bankovnictví a internetové vzdělávací programy, a svět bude zase o něco lepší.

V otázce zisku Zuckerberg skromě uvádí, že existuje jistá hypotetická možnost, že by si tímto způsobem Facebook vypěstoval nový trh a nové konzumenty reklamy, ale to je údajně hudba daleké budoucnosti. Důležité je naplnit vizi, s kterou Facebook vzniknul - tedy propojení celého světa.

Tak to jsme tedy zvědaví na podobné shrnutí za dalších deset let!


Zdroje:

1)Businessweek.com
T
oday.com
CNN
DPFOC

Autor: Adela Kalouskova