26.7. 2013

Jak správně vybírat klíčová slova

Jak správně vybírat klíčová slova

Velmi často se mi stává, že za mnou přichází klienti s požadavkem dostat se na vrchol vyhledávačů u jednoho, dvou nebo čtyř hlavních klíčových slov. Je to opravdu ta nejlepší cesta k zvýšení návštěvnosti webových stránek? Existuje nějaká snadnější a méně nákladná cesta? Celou problematiku klíčových slov se nyní pokusím objasnit.

Kouzelný dlouhý ocas aneb Long Tail

Naprostá většina majitelů webových stránek investuje obrovské částky, jen aby se dostala na přední pozice vyhledávačů u základních klíčových slov. Úspěch této investice je navíc velmi nejistý, protože stejně tak investuje i jejich konkurence. Na jaká klíčová slova se tedy zaměřit?

Pro každý obor či produkt existuje pár klíčových slov, která jsou nejčastěji vyhledávána. Zároveň na ně ale optimalizuje nesmírné množství webových stránek, a proto je obtížné prorazit. Jako příklad je možné uvést klíčová slova reality, pračky, okna apod.

Na druhou stranu ale existují stovky klíčových spojení, které nejsou jednotlivě tolik vyhledávány, ale v součtu pak tvoří až 90% možné návštěvnosti. Mohou to být například spojení typu nabídka bytů 1+kk v Praze, pračka Whirlpool AWE 7519 nebo odolná plastová okna Brno. Protože jsou tato spojení často konkurencí pomíjena, je ideální zaměřit se právě na ně. Vše názorně zobrazuje následující graf.

Long tail graf

Long tail neboli "dlouhý ocas" je tedy označení pro klíčová spojení, která jsou vyhledávány méně často než obecná slova, ale ve výsledku tvoří velkou část celkového vyhledávání.

Jak správně navrhnout klíčová slova, aby web více vydělával?

Věděli jste, že od prvního záměru uživatele ke koupi a samotného nákupu uběhne třeba i 30 dnů? Jak je to možné?

Představte si studenta, který si chce koupit svoji první pračku. Student si otevře vyhledávač a zadá dotaz pračky. Začne si prohlížet jednotlivé stránky a zjistí, že existují různé druhy praček jako automatická pračka, poloautomatická pračka nebo například ruční pračka. Student si o jednotlivých pračkách přečte, nechá si celou věc uležet v hlavě a nakonec se rozhodne, že je pro něj ideální pračka automatická.

Otevře si tedy znovu vyhledávač a hledá spojení automatické pračky.Ve výsledcíh se mu objevilo množství praček se spoustu parametrů a vlastností. Aby poznal, která pračka pro něj bude nejlepší, začne parametry porovnávat, číst recenze a radit se se známými. Po několika dalších dnech vybírání si zvolí pračku, která se mu zdá ideální.

Teď jen najít obchod, kde bude nákup pračky ideální. Opět tedy sedne k vyhledávači a vyhledává frázi Whirlpool AWE 7519. Porovná nabídky obchodů a pračku koupí.

Nákupní trychtýř

Všiměte si, jak se vyhledáváné fráze časem mění a která fráze byla nakonec tou prodejní. Je tedy na vás zda budete optimalizovat na klíčové slovo pračky a říkat studentovi jaké jsou druhy praček, nebo optimalizujete jednotlivé produkty, které si pak u vás objedná.

S analýzou klíčových slov pomohou online nástroje

Abyste neodhadovali klíčová slova jen tak z hlavy, pomohou vám nástroje na internetu. Získáte tak návrhy vhodných klíčových slov podle toho, jak často je uživatelé hledají a jaká je u nich konkurence. Můžete k tomu využít naši bezplatnou SEO servis analýzu klíčových slov nebo použít nástroj Google Keyword Tool. Pokud si chcete s analýzou klíčových slov skutečně pohrát, zkuste klasifikační analýzu klíčových slov podle Marka Prokopa, českého SEO guru.

Závěrem

Jak vidíte, na správném návrhu klíčových slov není nic složitého. Stačí špetka selského rozumu a logické úvahy.

Zároveň je ale také třeba vzít v potaz, že samotná dobrá pozice klíčových slov ve vyhledávačích Vám tržby nepřinese. Úspěch či neúspěch webových stránek ovlivňuje mnoho faktorů, na kterých je třeba dlouhodobě pracovat.

Pokud ale stále nad výběrem váháte, chcete poradit, nebo máte jakýkoliv dotaz, kontaktujte nás.

Autor: Pavel Tlapák