7.8. 2013

Jaké oblasti SEO nejčastěji opomíjíme?

Jaké oblasti SEO nejčastěji opomíjíme?

Na blogu vyhledávače Bing se v uplynulém týdnu objevil zajímavý článek o 27 věcech, které vylepšují a kazí SEO. Čeští uživatelé sice Bing téměř nevyužívají, ovšem dané faktory jsou podobné pro všechny vyhledávače. Všechny totiž mají stejný cíl, a to nabídnout uživateli na vyhledávací dotaz co nejpřínosnější výsledky. Já jsem si pro vás dovolil článek velmi volně přeložit.

bing

Obě strany mince SEO

Často se v oblasti SEO zabýváme tím, co na optimalizaci funguje. Mnohdy se ale zapomíná na to, čeho se naopak vyvarovat, co může stránkám škodit. Soustřeďme se tedy na obě strany mince.

Předtím, než začneme hledat některé z těchto faktorů, je velmi důležité si uvědomit, že jich pro dané hodnoticí a vyhledávací algoritmy existují celé stovky (nebo i tisíce). Všechny pak vyhledávání ovlivňují, ale z většiny se jedná o neznámé a vyhledávači dobře utajované informace. Proto si žádný dostupný přehled nemůže ani zdaleka činit nároky na úplnost.

Hodnota faktorů se nesčítá, ale násobí

Síla a hodnota samostatných metrik může být relativní. Mějme faktor A na určité úrovni. Faktory B a C jsou pak ovlivňovány hodnotou faktoru A. Při změně hodnoty faktoru A jsou následně ovlivňovány faktory B a C, a v závislosti na tom je pak ovlivněna i celková hodnota jinak, než bychom čekali (někdy drobně, někdy razantněji). Rozlišit tyto vazby je ale téměř nemožné. Naštěstí existuje jednodušší možnost.

Soustřeďte se na samotné uživatele

Místo toho, abyste se honili za on-page SEO a dokonalým hodnocením stránky, se raději zaměřte na přidanou hodnotu samotným uživatelům stránek. Pokud jim nabídnete, co hledají, získáte jejich pozornost a ideálně se pak stanou i stálými návštěvníky vašeho webu. A to je nakonec právě to, co nejvíce zajímá i samotné vyhledávače, a podle čeho Vás budou hodnotit.

Pokud uživatelům nabídnete něco opravdu hodnotného, budou vaši stránku nadšeně sdílet, tweetovat o vašem produktu nebo komentovat na sociálních sítích. Získáte tak nejen pozornost jejich známých a přátel, ale mimo jiné za Vás sami budou dělat SEO.

Ideální je připravit nějaká pozitivní, hodnotný, vtipný článek či příspěvek a využít možnosti sdílení, komentování a like tlačítek sociálních sítí. Co myslíte? Je nekonečně jednodušší připravit něco podobného, než se snažit uhodnout, co se děje uvnitř vyhledávacích algoritmů.

SEO

Ale co ty faktory?

Dobře, pojďme se podívat na běžné věci, z nichž mnohé jsou často přehlíženy, nebo jim není věnována patřičná pozornost

Čemu věnovat pozornost

Co přeskočit

  • Title tagy
  • Meta popisek (description)
  • Čisté URL adresy
  • Alt popisky obrázků
  • <h1> tagy
  • Kanonizace (rel=“canonical“)
  • Robots.txt
  • Sitemap
  • Možnosti sdílení na sociálních sítích
  • Unikátní obsah
  • Hloubka obsahu
  • Obsah odpovídající tomu, co návštěvníci hledali (text, obrázky, videa atd.)
  • Doba načítání stránky – ale ne na úkor použitelnosti a přístupnosti
  • Přístupnost - zda je možné se dostat k veškerému obsahu či zdrojům
  • Novinky a aktuality
  • Meta klíčová slova (keywords) – můžete je vyplnit, pokud chcete, ale nemají velký vliv na hodnocení
  • Duplikování stránky a URL
  • Příliš dlouhé URL
  • Cloaking
  • Nákup zpětných odkazů
  • Prodej odkazů
  • Výměny odkazů, farmy odkazů
  • Třícestné výměny zpětných odkazů
  • Kopírování a duplicita obsahu
  • Auto following na sociálních sítích

Zaškrtat seznam nestačí

Jak již bylo řečeno, nejedná se o úplné seznamy. Zároveň jmenované faktory nejsou ani v nějakém určitém pořadí. Některé položky se mohou vztahovat na vás, jiné zase ne. Něco již nyní víte, ale pro pochopení celé věci je nutné si zjistit více informací.

Nestačí vzít položku „<h1> tagy“ a říci si „Jo, ty tam máme“. To, že je na stránce máte, neznamená, že je hotovo. Musíte pochopit, proč je tag <h1> pro čtenáře důležitý, a jaký text do něj vložit, aby byl pro čtenáře přínosem. Jednoduše řečeno – mít tag neznamená, že daný tag pro vás dělá vše, co pro vás dělat může.

Závěr?

Dnes již prostě není SEO o registraci do katalogů, počtu klíčových slov a dokonalé on-page optimalizaci. Dnes jde především o výslednou hodnotu pro uživatele. Řekněme tedy obsahový marketing, prvky přístupnosti a použitelnosti, interakci s uživateli na sociálních sítích a podobně. Dělejte SEO pro návštěvníky ne pro vyhledávače – ušetří vám to čas, zbytečné problémy a ve výsledku získáte mnohem víc. Nakonec o tom ani nebudete vědět, ale nadšení uživatelé pro Vás budou nevědomky SEO dělat sami.

Autor: Pavel Tlapák