14.4. 2014

Jaký byl Plzeňský Barcamp 2014?

Jaký byl Plzeňský Barcamp 2014?

Chcete-li stručnou verzi, pak jedním slovem: Povedený!

Podzemí v prvním patře a super jídlo

Vědeckotechnický park v Plzni sice není úplně při ruce, takže neautomobilní účastníci to měli i s bojovkou, ale pro Barcamp posloužil výborně. Hlavní program probíhal ve čtyřech místnostech, které byly pojmenovány po hlavních plzeňských lákadlech (katedrála, pivovar, podzemí a Škodovka). Umístěny byly strategicky, takže jste na chodbách každou chvíli zaslechli pokyn jako: „No, to musíš nahoru do Podzemí.“ Aby se to nepletlo.

Plynulost přesunů pak výrazně zhoršovalo jídlo a pití rozmístěné podél chodeb, protože kolem kup baget, ovoce, koláčů a dalších dobrot by bez povšimnutí dokázal projít leda světec. Džbány s vodou s ovocem pak velmi příjemně zajistily pitný režim, takže o hladu a žízni nemohl zůstat vůbec nikdo a za občerstvení patří organizátorům opravdu velká pochvala.

Nabitý program

Barcampové přednášky byly tentokrát hodinové a musíme říct, že tenhle formát jim slušel – o tématu se díky němu mohlo zvědavé publikum dozvědět víc, než jen naťuknutí, a zbyl i prostor pro diskuzi. Na druhou stranu bohužel nejedna teoreticky hodinová přednáška trvala třeba i jen deset minut, po nichž na sebe přednášející s publikem koukali a čekali, co se bude dít. Po chvíli rozpačité diskuze se pak většina zvedla a šla studovat další program. Škoda.  

Program Barcampu byl nabitý a všechno se stihnout rozhodně nedalo, takže se musíme spokojit s reportem pouhého vzorku...

 Linkuji, linkuješ, linkujeme...

Zahájili jsme přednáškou White hat linkbuilding od Filipa Podstavce, která potěšila hlavně množstvím praktických rad a tipů na užitečné nástroje a postupy. Filip poradil, kde si nastavovat alerty na vybraná témata, jak sledovat nefunkční linky a nabídnout místo nich svůj vlastní obsah a jak do linkování zapojit také své obchodní partnery.

Super tip je pak veřejné poskytnutí obrázků pod licencí Creative Commons, která je podmíněná uvedením zdroje, a následné ohlídání, aby tam ostatní odkazy skutečně připojili. O zábavnou vsuvku se pak postarala ještě cizí kamera a instrukce jako: Jde sem točit televize, chovejte se všichni přirozeně!“ Ani jsme nestihli zamávat babičce, a byli zase pryč...

Jak neuspět na internetu

Petr Bechyně nám následně vysvětlil, jak neuspět na internetu. Bohužel musíme konstatovat, že spousta firem si toto téma nastudovala v předstihu, takže hodně užitečných praktik už všichni známe z praxe. Opakování je ale matka moudrosti, a tak si aspoň v rychlosti promrskáme základy, protože jinak by vám na web taky mohli věčně trajdat lidi, a to jednoho otráví.

Takže – když už musíte mít web (a fakt musíte?), tak hlavně nic moc dopředu neplánujte. Vsaďte na spontánnost, to je vždycky nejlepší! Nepřipravujte si na to moc peněz, chtějte web do pozítří, a hlavně, proboha, nic neměřte! Cíle jsou pro sraby, a navíc každý ví, že se web musí líbit hlavně vám.

Návštěvník si musí obsah zasloužit, ať se taky trochu snaží. Jediné, čím mu pátrání můžete zjednodušit, je praktické zobrazení veškerého obsahu přímo na home page a samozřejmě, důstojným přivítáním na stránkách. Máte přece vychování!

Mělo ho i publikum, proto řečník sklidil zasloužený potlesk a posluchači po celou dobu pobaveně či smutně pokyvovali hlavou. Tak tak.

Efektivita, prokrastinace a práce v trenýrkách

Marie Grafová si vzala na paškál efektivitu a podělila se s námi o 10 vychytávek, které vám ušetří hromadu času a nervů. Bavili jsme se o plánování úkolu, měření, dobíjení baterek a všemožných fintách, které vám boj s prací usnadní. Tady záleží na tom, jak moc se potýkáte s prokrastinací či neefektivitou, a jak moc už jste tyhle problémy řešili.

Zajímavá inspirace by se ale určitě našla, třeba, pokud neznáte, parádní nástroj pro měření času toggl.com. Anebo vyhrazení několika málo minut denně na činnosti, které nestíháte – a na konci příjemné překvapení, jak se ten čas hezky nasčítal…

David Šmehlík poreferoval, jak se pracuje z domova nebo (varianta pro otrlé) z kavárny v trenýrkách, a rovnou si střihl i divadelní úvod. Pravda, nástup na scénu sice nebyl v trenýrkách, ale župan se taky počítá. I v něm vám publikum očividně naslouchat velmi pozorně.

Divoký SEX a #zprdeleslajdy

Pavel Ungr v anotaci lákal na divoký SEX, ale nakonec došlo zase jenom na to SEO. Zato ale zajímavě, a co se týká množství užitečných informací, tak rozhodně šlo o jednu z nejlepších přednášek. Dozvěděli jsme se v ní, proč se to vyplatí dělat poctivě a žádnou oblast nezanedbat, co všechno SEO je a co do něj patří, proč SEO není jenom otravný podvod a k čemu jsou dobré sociální sítě. Mimo jiné.

Na samotný závěr pak v rámci ukončení Barcampu proběhly #zprdeleslajdy – přiznáváme, neměli jsme ponětí, o co se jedná a co si kdo odkud bude na pódiu tahat… Naštěstí se jednalo pouze o přebor ve stavění oslích můstků, mostů a viaduktů mezi snůškou bizarních slajdů, které měl nebohý řečník naroubovat na zadané téma. Účinkující se snažili ze všech sil a publikum místy řvalo smíchy. Závěr programu na jedničku s hvězdičkou!

After párty se slibně rozjela, ale následně osazenstvo začalo docela řídnout, tak jsme to, po odebrání povinných baget (organizátoři se snažili udat několik tun přebytečných kousků), taky zabalili a vyrazili k domovu. Celá sobota byla ovšem parádní a až na pár menších nedostatků se Plzeňský Barcamp 2014 opravdu vydařil. Jestli bude nějaký další, rozhodně nebudeme s účastí váhat!

Za fotky děkujeme Koldovi!

Autor: Adela Kalouskova