24.3. 2014

Nejlepší volba pro mobilní SEO: responsivní webdesign

Nejlepší volba pro mobilní SEO: responsivní webdesign

Považujeme-li SEO za základní komponentu digitální marketingové strategie, jsou „mobile-friendly“ webové stránky nutností.

Mobilní prodeje již překonaly desktopové prodeje, mobilní užívání internetu překoná to klasické pravděpodobně během letošního roku. Je logické, že také mobilní vyhledávání v brzké době překoná to klasické desktopové.

Vyplývá z průzkumu, že 67 % uživatelů mobilních zařízení raději nakoupí na webu optimalizovaném pro mobilní zařízení. Firmy, které spoléhají na SEO, by tak měly co nejdříve zapracovat na přechodu na mobilní verzi webu, nejlépe na responsivní design.

Velice diskutovaným a nekonečným tématem je, zda zvolit responsivní design nebo samostatnou mobilní webovou stránku. Pravdou zůstává, že obě varianty mají svá pro a proti.

Která varianta je nejlepší pro váš byznys pak závisí pochopitelně na mnoho faktorech, jako je účel webových stránek, zamýšlená cílová skupina nebo důležitost SEO faktoru.

Pokud je pro váš byznys SEO tím klíčovým faktorem, tak tu jsou tři pádné důvody, proč je nejlepší variantou mobilní SEO strategie právě responsivní design.

1. Doporučení od Google

Google uvádí, že responsivní design je jeho doporučená varianta mobilní konfigurace webových stránek. Dokonce jde tak daleko, že se odkazuje na responsivní webdesign jako na odvětví osvědčených postupů.

A je to pochopitelné. V případě responsivního designu, kdy má stránka stejnou url a stejné html jako její desktopová varianta, bez ohledu na zařízení, na kterém se stránka zobrazuje, Google prochází, indexuje a třídí obsah jen jednou a neprochází více variant stejného obsahu.

Navíc, Google preferuje responsivní webdesign i z toho důvodu, že obsah, který žije jen na jedné url je pro uživatele mnohem jednodušší sdílet, komunikovat a odkazovat na něj, než oddělený obsah na mobilním webu.

Vezměme například situaci, kdy mobilní uživatel sdílí mobilní stránku s přáteli na Facebooku, kteří si odkaz otevřou na klasickém desktopu. To má za následek zobrazení „očesaného obsahu“, což rapidně snižuje uživatelský zážitek. A právě UX je faktor, který se Google nyní snaží zahrnout do rankingu stránek.

2. Jedna stránka, mnoho zařízení

Jedním z nejznámějších aspektů responsivních webů je to, že stránky, pružně reagující na různá rozlišení obrazovky, mohou poskytnout skvělý uživatelský zážitek napříč mnoha zařízeními. To je důležitá vlastnost, protože je nemožné předvídat (a optimalizovat stránky) všechna možná zařízení o různých velikostech displejů, které budou uživatelé při přístupu na vaše stránky používat.

Představme si situaci, že uživatel si chce koupit váš produkt, který vyhledá na svém mobilním telefonu v práci, během pauzy na oběd. Po příchodu domů chce produkt více prozkoumat a otevře si stejnou stránku na svém desktopu. Ve chvíli, kdy se mu zobrazí stejná stránka, přizpůsobená desktopu, získá potenciální kupec určitě pozitivnější uživatelský zážitek, než když bude muset stránku nově vyhledávat, transformovat url na desktopovou verzi a podobně.

3. Snadnější správa

Klíčovou výhodou responsivního webu proti odděleným desktopovým a mobilním verzím je fakt, že spravujete jen jeden obsah a jednu SEO kampaň, SEO strategii.

Pochopitelně tu jsou argumenty pro specifickou mobilní SEO strategii, jako je například optimalizace na klíčová slova, která jsou používána při vyhledávání na smartphonech. Pokud třeba zahraniční turista hledá restauraci ve svém okolí, je pravděpodobné, že zadá klíčové slovo „nearby“. Nicméně, pro mobilní SEO strategii není samostatný mobilní web nutnou podmínkou. A není důvod, proč by nemohla být specifická klíčová slova pro mobilní vyhledávání zahrnuta do responsivních webových stránek.

Závěr

Responsivní web design doporučuje i Google. Responsivní web umožňuje, aby jedna stránka přinášela uživatelům kvalitní UX napříč všemi zařízeními. Díky responsivnímu designu máte jednodušší správu SEO strategií. To jsou důvody, proč je responsivní web design vhodnou volbou pro vaši mobilní SEO strategii.

Autor: Jan Hřídel