8.8. 2013

Novinky v EdgeRanku

Novinky v EdgeRanku

Facebook v úterý vyslyšel častá volání o transparentnější EdgeRank (algoritmus, který určuje, jaké příspěvky se kdy zobrazí uživatelům v News Feedu) a poskytnul první sondu do jeho fungování. Tedy ne, že by teď už bylo ve všem přehledně jasno – dané informace se spíš než kolem principu řazení příspěvků točí kolem novinek a plánovaných vylepšení.

1 500 postů na uživatele

EdgeRank, jakkoliv je někdy trnem v oku, rozhodně není žádný povaleč – průměrně prý denně roztřídí kolem 1 500 postů na uživatele. Vybere jen ty relevantní, z kterých nakonec zůstane přibližně 300, a  ani ty většina uživatelů nepřečte všechny. Pokud by se vám do News Feedu disciplinovaně podle času zařadilo všech 1 500, pravděpodobně byste další návštěvy rychle vzdali. Facebook se proto snaží algoritmus stále vylepšovat a účinek veškerých změn samozřejmě pečlivě měří. Jaké novinky schvalovacím kolem prošly?

Pomalejší stárnutí příspěvků

Proces zvaný Story Bumping zajistí, že pro vás relevantní příspěvky nezestárnou tak rychle a ihned nezmizí pod nánosem novinek. I pokud se přihlásíte až za několik dní, tyto posty budou ve vašem News Feedu postrčeny nahoru mezi nové. Facebook tak zohledňuje nejen, co je nové, ale hlavně co je nové pro vás (new to you).  


Převzato z Facebook for Bussines

Co to pro marketéry znamená?

Klasickou jednu dobrou a jednu špatnou zprávu – dobrá je, že kvalitní posty se udrží déle, a můžete tak publikum oslovit i v případě, že jste si ke zveřejnění příspěvku nevybrali moc dobrý čas. Oproti tomu když čas trefíte s postem, který není nic moc, zmizí uživatelům z News Feedu o to rychleji.

Nedávné interakce mají váhu

Last Actor vyhodnotí vašich posledních 50 interakcí s přáteli i stránkami, a ty, o něž jste projevili zájem (kliknutím, like, komentářem…), pak v News Feedu zvýhodní. Pro firemní stránky je tedy žádoucí se do posledních interakcí dostat, což by mohlo vést k častějšímu zveřejňování příspěvků.


Klasická podoba EdgeRanku

Ovšem jde samozřejmě o dvousečnou zbraň – ve chvíli, kdy to přeženete, ztratí fanoušci o váš obsah zájem, a za vytapetování News Feedu se vám odmění skrytím celé stránky.

Chronologické pořadí

Jakkoliv je vyhodnocování a řazení příspěvků na zdech potřeba, někdy se hodí chronologické pořadí – třeba když někdo barvitě líčí zajímavou aktuální událost a vy jeho reporty napjatě sledujete. Přesně na tomto bodu chce Facebook zapracovat a upravit algoritmus přidáním parametru Chronological by Actor tak, aby tyto situace poznal, správně vyhodnotil a řadil chronologicky. Zatím jde ovšem pouze o hudbu budoucnosti.

Lepší informovanost o EdgeRanku do budoucna

Pozitivní na celé situaci je i to, že Facebook slibuje, že bude o EdgeRanku na svém blogu informovat více a pravidelněji – dělá to samozřejmě i ve vlastním zájmu, aby pomohl vyvrátit kolující spekulace (například i ty, že příspěvky stránek se schválně zobrazují málo, aby si marketéři připlatili za reklamu), nicméně se můžeme těšit, že se postupně dozvíme dost na to, abychom dokázali lépe dostat relevantní posty k relevantním uživatelům.

Autor: Adela Kalouskova