2.9. 2013

Psát obsah na web? Blbost...

Psát obsah na web? Blbost...

Často jsou slyšet různé rady o pravidelném psaní a přinášení obsahu, ale nikdo už moc nemluví o kvalitě onoho skvělého obsahu. A to mi přijde jako hrozná škoda. Pravidelné přinášení obsahu má totiž smysl jen tehdy, když je kvalitní a nese nějaký užitek. Samotné publikování bez přidané hodnoty prostě nemá smysl.

A stejně se tak děje...

Plno webů totiž jede na stylu "něco tam plácnu, ať tam něco je". Jenže ona se ta pravidelnost dnes moc přeceňuje. Dle mého záleží hlavně na hodnotě... ne na obsahu a četnosti. Proto až budete něco psát, přemýšlejte, zda ta věc má nějakou přidanou hodnotu. Zda píšete proto, že chcete něco říct či jen proto, že chcete dodržet nějakou četnost aktualizací. Upřímně... nikdo stejně nechce číst od stejného člověka či firmy 4 články týdně. Alespoň já žádného takového člověka neznám.

Nejen proto píšu tento článek. Ono je totiž někdy lepší měsíc mlčet a pak něco skvělého napsat, než něco pravidelně bezduše plácat. Myslím si, že tohle je zásadní problém různých SEO pouček - přinášet pravidelně obsah. Ale proboha, na obsah (berme teď v potaz, že je tím myšlen text) se vykašlete a pravidelně dávejte užitek, hodnotu. Tím se dosahuje cílů, ne pravidelným tlacháním a publikováním.

Jak poznat, že publikování stojí za to?

  1. Má obsah své publikum? Má ho kdo číst? A teď nezáleží na tom, zda o čtenářích víte či ne. Prostě tam jen někde musí být. Ta skupinka lidí, která tu věc (v tomto případě text) potřebuje. Protože pokud tam není - netvoříte žádnou hodnotu, protože to zkrátka nemáte komu nabídnout...

  2. Píšeš proto, že chceš? Nebo... čistě kvůli tomu, že je 8 ráno a "musíš tam něco dát"? Protože jestli je to ta druhá možnost, můžeš se rovnou zvednou a odejít. Balastu je na internetu většina a nikoho nezajímá. Piště opravdu čistě proto, že máte nějakou myšlenku. Čas není nafukovací a otravovat čtenáře jen proto, že se chcete ukázat, že ještě žijete je dost naduté. Vykašlete se na to.

  3. Protože cílem není tvořit obsah, ale hodnotu. A to se musí tesat do kamene. Existuje totiž plno obsahu čistě proto, aby byl... Ale to je každému na nic. Snažte se tvořit hodnotu, předávat něco se svou náladou, pocitem, názorem... čímkoliv prospěšným. To všechno je totiž nějaká přidaná hodnota. Něco, co má smysl a čtenáři si v tom mohou něco najít. Opravdu neznám nikoho, kdo by měl upřímně rád nějaký žblept z internetu, který tam je jen proto, aby vyplnil prázdné místo.

  4. Mějte proto odvahu ustoupit, když... budete cítit, že to není ono. Pokud nepíšete s jasnou představou hodnoty a prospěchu textu, prostě se zvedněte a jděte dělat něco jiného. Obsahový marketing opravdu není o tom plácat něco pravidelně na web. Je to o zapojení komunity, užitku, vytváření něčeho. A firma se vám opravdu nezhroutí, když na blog něco půl roku nedáte. Lidi nejsou hloupý, oni nechtějí pravidelné "nic", ale občasné Něco.

Já doufám, že vám tyto body něco dají a začnete o pravidelném psaní a obsahu trochu více přemýšlet. Nemyslete zkrátka na psaní jako na něco, co je otravné a musíte to udělat. Vaším cílem by nemělo být plné břicho či peněženka (což k tomu samozřejmě patří), "něco" na webu, ale sdílení té myšlenky, kterou chcete pomocí obsahu vyjádřit.

Zkrátka netvořte obsah jen proto, aby byl, ale berte ho jako nástroj, pomocí kterého můžete něco vyjádřit a poslat dál. To je správný účel obsahu. A každý mi dá určitě zapravdu, že pár stručných vět je vždy to lepší, než dlouhá omáčka o ničem...

"Ze všech nejvíc mluví ten, kdo nemá co říct." - Lev Nikolajevič Tolstoj (ruský spisovatel a filozof).

Autor: Tomáš Erlich