31.1. 2014

Trendy v mobilním marketingu 2014

Trendy v mobilním marketingu 2014

V roce 2013 zdárně pokračoval rostoucí trend v používání mobilních zařízení (chytrých telefonů a tabletů). A ani v roce 2014 se neočekává pokles. Naopak. Mnoho analytiků a odborníků předpovídá, že v letošním roce se k nákupu budou mobilní telefony a tablety používat ještě mnohem častěji.

V tomto článku si představíme šest trendů, na kterých se shodli přední marketingoví experti a které zřejmě budou letos dominovat mobilnímu trhu.

1. Zvýšení počtu personalizovaných a přizpůsobených zpráv

Steve Cole, šéf marketingového oddělení společnosti Gladson, říká: „Je to trend, který jsme viděli v roce 2013 a bude pokračovat i letos. Prodeje přes mobilní platformu se ještě úplně nesetkaly se spotřebiteli, ale víme, že oni produkty přes své mobilní telefony a tablety vyhledávají.“

Cole tvrdí, že ke konverzi „vyhledávajícího“ na „kupujícího“ je třeba personalizovaných nabídek. Například, pokud spotřebitel hledá recept na zelené dušené fazolky ve své mobilní aplikaci, měl by mu prodávající nabídnout slevový kupón na houbovou polévku se zelenými fazolkami, čímž spotřebitele pošťouchne k další akci – nákupu.

K tomuto názoru se přidává i Bob Kennedy, vice prezident strategických služeb ve společnosti Compuware Professional Services. I v návaznosti na nedávno představenou službu Apple iBeacon, říká: „Nakupující vejde do obchodního domu a jeho nákupní lístek se promění v interaktivní mapu, která ho provede obchodem pro relevantní zboží.“ Chytří obchodníci podle něho budou využívat nové technologie k tomu, aby se jim zvýšil (a on se zvýší) prodej.

2. Lokální marketing (geo cílení)

„Zaměření na spotřebitele s nabídkou vhodných produktů ke koupi, zatímco jsou v požadované lokalitě, bude dělat mobilní marketing více relevantní a méně rušivý,“ si myslí Stacy Tozerová, marketingová ředitelka MappedIn.

S tímto souhlasí také Atri Chatterjee, šéf marketingového oddělení v Act-On Software (poskytovatel cloudového řešení automatických marketingových integrací) a dodává: „Geolokačně cílené propagace a oznámení budou přidány do marketingového mixu, protože firmy začínají vidět výhody real-time marketingu na základě známé GPS polohy.“

V roce 2014 uvidíme též pravděpodobně více „in-store“ – mikro lokačního marketingu.

„Díky používání iBeacon od Apple nebo podobného nízkoenergetického bluetooth zařízení budou moci obchodníci vysílat signály do chytrých telefonů zákazníků, kteří si stáhli požadovanou aplikaci,“ pronesl Alex Bratton, CEO v Lextech a udává příklad: „Signál ukáže, že zákazník je v oddělení elektroniky a obchodník mu zašle cílenou zprávu na mobilní telefon, upozorní ho na slevu nebo mu poskytne porovnání dvou výrobků. Stejná technologie umožní například také identifikovat právě přicházejícího VIP zákazníka, kterému může personál restaurace okamžitě poskytnout nadstandardní servis.“

S tím souvisí také integrace „najdi v obchodě“ služby, kterou by mohli obchodníci začít poskytovat. Zákazníci při vstupu do obchodu určí, o který výrobek mají zájem a mobilní aplikace jim prozradí, kde ho nalezne, nebo zda je požadované množství naskladněno.

3. Narrowcasting

„Narrowecasting je protiklad k široce zasahujícímu dosahu hlavních sociálních sítí jako jsou Facebook a Twitter a nově vznikající trend v mobilním marketingu,“ uvádí zakladatel a CEO společnosti Bonfyre, Mark Sawyier.

„Narrowcasting dává značkám možnost zacílit na menší skupinu uživatelů, kteří jsou ale výrazně více zainteresováni, většinou na bázi kolem nějaké události a sdílení zkušeností,“ vysvětluje Sawyier. Například, „pokud 95 % vašich fanoušků na sociálních sítích se nechce zúčastnit koncertu ve Philadelphii, proč byste platili za jeho širokoplošnou propagaci, když můžete účinně zacílit na jeho již známé účastníky před, během a po akci?“ ptá se Sawyier.

4. MMS a RMM

James Citron, zakladatel společnosti Mgreet, která se zaměřuje právě na zasílání mobilních zpráv a marketingové řešení, tvrdí: „Už nějakou dobu jsou SMSky dominantním řešením mobilních marketingových zpráv. To se změní v roce 2014, kdy nastane velký boom MMS, které zaznamenávají 40% roční nárůst.“

A podle Cezara Kolodzieje, prezidenta a CEO Iris Mobile, to bude podobné s RMM (Rich Media Messaging), když říká: „Díky přizpůsobivosti obsahu budou mít RMM dvojnásobný konverzní poměr oproti SMS.“ Tudíž uživatelé Android telefonů nebudou muset být více iritováni přijatým obsahem určeným pro iOS zařízení, který si nemohou zobrazit. „S RMM uživatel obdrží zprávu přizpůsobenou jeho konkrétnímu telefonu, slevové kupóny / obrázky / video tak perfektně padnou na display uživatelova telefonu,“ dodává.

Kolodziej uvádí ještě jednu výhodou RMM: „RMM poskytnou detailní demografické informace marketérům, což jim usnadní sestavení budoucích mobilních kampaní.“

„Video obsah představuje až 50 % všech mobilních dat,“ říká Phillip Clement, ředitel prodeje a marketingu v SDL Mobile. „Obchodníci, kteří dokážou vytvořit obsah, jenž se velikostí videa a stylem přizpůsobí konkrétnímu zařízení, zažijí obrovský růst,“ dodává.

5. Mikro obsah

Na mikro obsah sází Marge Breya, CMO ve firmě Informatica. „Pro lepší dojem na mobilních zařízení se bude obsah dále zkracovat,“ předvídá Breya. „Kromě zvýšeného využívání služeb, jako je Vine (šestisekundové videosmyčky), budou firmy vytvářet třísekundová videa nebo Snapchat fotky, které se na vašem zařízení nezdrží déle jak 24 hodin,“ dodává.

6. Gamifikace mobilních reklam

„Lidé jsou od přírody soutěživí a chtějí si užívat získávání bodů a odznáčků a soupeřit s přáteli,“ vysvětluje Jason Ginsburg, ředitel Brandemix. Do roku 2014 předpovídá, že: „Více mobilních reklam, ať už v prohlížečích nebo v aplikacích, bude používat gamifikační prvky jako nástroj k přinucení uživatelů klikat na ně.“

Závěrem

Faktem zůstává, že růst používání mobilních zařízení je aktuálním trendem. A je potřeba k tomu přizpůsobit i marketingové strategie. Uvidíme, kdo je dokáže správně uchopit a využít k dosažení cílů. Na konci roku si může každý z nás udělat závěr, kteří výše zmínění experti se trefili do černého a kdo se mýlil.

Autor: Jan Hřídel